-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15963 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا سجده بر غير خداوند حرام نيست ؟
سجده از آن جهت پسنديده است كه به بهترين شكل عبوديت و بندگي را نشان مي دهد . آنچه حرام است عبادت غير است خواه سجده باشد خواه غير سجده . كـسـانـي كه تصوركرده اند سجده بر آدم حرام است , پيش فرض آنان اين است كه سجده عبادت ذاتـي اسـت يـا سـجـده ذاتـا عـبـادت اسـت در حـالـيكه اين تصور خطاست زيرا اگر چنين بود هـيـچـگـاه نـمـي تـوانـست عبادت نباشد و حال اينكه ممكن است سجده براي مسخره و استهزاء صورت گيرد . بنابراين گرچه عبادت مخصوص خداوند است اما سجده به خودي خود مخصوص خداوند نيست . اگـر سـجـده براي غير خداوند حرام است به دليل نهي عقلي يا شرعي است كه مفاد اين نهي نيز حرمت اعطاي ربوبيت به غير خداوند است . بـنـابـرايـن سـجده براي بزرگداشت و اكرام غير و آن هم كسي كه مظهر خداوند و بنده صالح و شايسته اوست درحقيقت سجده بر خداوند است و منع عقلي و شرعي ندارد .

تفسير الميزان ج 1 ص 122
طباطبائي - سيد محمد حسين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.